torsdag 9 juni 2011

för svårt för att kännas vid!

Vissa stunder har jag fortfarande så svårt att förstå att jag kunde varit mamma.
att jag kunde fått hålla min fina älskling i min famn
att jag kunde fått göra så mycket, att jag kunde fått se han växa upp!! jag vet hur ofta jag tittade på vagnen eller vagga och hela mitt hjärta längtade såååå mycket efter att få hålla och lägga ner och ta upp min lille bebis
Nu står ju allt i källaren, jag har kunnat gå ner och hämta något annat lite fort. Men jag klarar inte att se alla hans grejer, det hela gick så fort till att allt var nedpackat, vi åkte hem efter första natten på sjukhuset när vi väntade på att vattnet skulle gå. kl halv elva på morgonen åkte vi hem....jag ville hem och packa ner allt för jag ville absolut inte komma tillbaka till lägenheten full med bebis saker utan ett levande barn. Henke började skruva ner vaggan och Lisa som var med oss började packa kläder, jag minns hur jag stod och tittade på dom och såg att bägge grät...jag grät med fast just då tyst....

 Jag vet hur tankarna snurrade i skallen....Är detta sant? händer detta verkligen? har dom sagt till oss att vårt barn är dött? ska jag verkligen föda ett stort fullgånget barn? hur ska jag klara detta???? vad kommer hända med mig, med oss? kommer jag bli galen, psykiskt störd? hur kommer livet bli nu?? 


En stund efter dödsbeskedet ville jag börja röka igen, jag slutade för Ricos skull men nu ville jag bara börja igen. Jag stod utanför förlossningen med en cigg i handen högravid i det blåa sjukhusnattlinnet, måste sett helt bananas ut. för ingen kunde väl tro att jag stod och rökte,  med mitt döda barn i magen och samlade allt mod och all kraft jag skulle behöva för att föda fram honom.

I vilket fall när alla bebis saker var nere i källaren och vi tagit med oss det bebisen skulle få ha på sig stod jag på balkongen och tog en cigg i väntan på att Henke och Lisa skulle komma ifrån källaren, och då! Just när jag hörde dom i trappan på väg ut kände jag något varmt stripa ner för mina ben, jag vet att jag tänkte om jag kissat på mig först, men sen sa det typ splash och det kom massor med vatten, för en sek glömde ja helt bort att bebisen var död och att jag stod med en cigg i handen och jag vill bara ropa till Henke att nu var det dags! Nu skulle vi äntligen snart få träffa vårat älskade barn.
Men när dom kom innanför dörren med rödgråtna ögon kom jag snabbt tillbaka till verkligheten, Snabbt hämtade vi handdukar för det var mycket vatten som kom, och det fortsatte 2 timmar ungefär. När vi kom tillbaka till förlossningen gick vi in till rummet vi fått och jag bara skrek.
Det var över, det var kört. det fanns inget barn som skulle komma till oss längre, utan bara till en kista. Han var död och alla hans saker nedpackade i källaren. Jag föll och jag har inte rest mig än! Och ibland gör det för ont för att kunna förstå att det var jag, det gör för ont för att ens kännas vid.
ska skriva om förlossningen snart...





6 kommentarer:

  1. Vännen

    Att du skall behöva gå igenom detta känner så med Dig i hela kroppen. Är nog "bra" om ngt kan vara "bra" att gå igenom varje stund som hände, för att ta sig vidare. Även om det gör sjukt ont i själ å kropp, så tror jag det stärker ens steg framåt..Finns inga tröstande ord, men du vet jag finns här för Dig Puss

    C

    SvaraRadera
  2. Lisa goa fina...jag läser o läser igen..du skriver så fint att jag nästan ser allt framför mig..känner i mig hur det var för dig o Henrik denna bedrövliga dag...tror det är bra för dig att gå igenom allt som du gör...sätta ord på det.. men han finns ju inte hos er och det är skit och jag känner stor ledsenhet för detta...mamma Lisa o pappa Henrik...största kramen till er med massor av kraft ..det blir bättre även om det inte känns så just nu..om jag kunde göra något för er...kom när du vill för liten stund inne eller ute..mariebo kram

    SvaraRadera
  3. Gläds åt att du får så fina kommentarer! Bra att du skriver om det som hände, det har hjälpt mig. Kära du, det är så jäkligt hemskt att inte få lyfta upp sin bebis i famnen och få höra hans skrik och få trösta, amma och vyssja. Jag saknar med. Så mycket saknar jag det som jag aldrig fått vara med om. Jag har alltid vyssjat andras barn men aldrig mitt eget och denna gången när jag skulle få göra det så sov han så djupt redan.

    Varm innerlig kram och många tankar till dig

    SvaraRadera
  4. Åh mina tårar rinner...
    Jag och maken åkte själva in till förlossningen med värkar och allt var igång, hade dessutom varit på rutinkontroll dagen innan då jag fått lyssna på hjärta och allt. På förlossningen fann de bara mitt hjärtljud. Vi kunde ju inte åka hem, vår lilla älskling var redan på väg ut. Det var så troligt svårt att komma hem utan bebis i famnen, alla saker som stod framme och redo, Färdigbäddad spjälsäng, skötbord med blöjor, salvor och t.o.m framlagd handduk. Vi hade ju förberett allt, vi var ju på väg till förlossningen och skulle ju komma hem med vår bebis. Men det blev ju inte så :(
    Jag klarade istället inte av att plocka undan sakerna, de stod framme flera månader, jag klappade alla saker, drog vagnen och bara grät ut all smärta för att jag inte fick använda dem till min bebis.
    Det är för svårt, det gör för ont.
    Varma kramar till dig och Henrik

    Jessica

    SvaraRadera
  5. Tack för alla fina kommentarer, och för att ni finns och delar min sorg, era egna upplevelser och för era kramar! Kram till alla er!!

    SvaraRadera
  6. Jag blir så ledsen och besviken. Varför varför drabbas vi! Vad har vi gjort för att förtjäna sådan smärta...

    Kram kram

    SvaraRadera